ویتامین E یک ریزمغذی ضروری برای سلامتی است که در دستۀ ویتامین‌های محلول در چربی قرار می‌گیرد. علاوه بر این، این ویتامین به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان نیز شناخته می‌شود؛ آنتی‌اکسیدان‌ها خواص بسیاری برای سلامتی دارند. یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های ویتامین E اثر محافظتی آن در برابر رادیکال‌های آزاد است که سبب می‌شود عمل اکسیداسیونی این مواد از بین برود و سلول را در برابر پیری زودهنگام و تخریب محافظت می‌کند. این خاصیت ویتامین E بسیار بیشتر از سایر آنتی‌اکسیدان‌ها برای بدن است. ویتامین  E   به‌دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی می‌تواند از سلول‌ها در برابر آسیب ناشی از مواد شیمیایی مضر (موسوم به رادیکال‌های آزاد) که معمولاً در اثر سوخت‌وساز درون ‌سلولی، آلودگی هوا، سیگارکشیدن و اشعه ماوراءبنفش به وجود می‌آیند محافظت می‌کند رادیکال‌های آزاد همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و انواع سرطان را افزایش دهند. البته اگر قصد دارید از ویتامین E جهت بهره‌بردن از خواص آنتی‌اکسیدانی آن استفاده کنید مکمل این ویتامین نمی‌تواند کمک چندانی به شما بکند و حتماً باید به سراغ منابع غذایی بروید

از دیگر فواید ویتامین E می‌توان به نقش آن در تقویت سیستم ایمنی در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها اشاره کرد. این ویتامین همچنین با گشادکردن عروق خونی باعث جلوگیری از افزایش فشارخون و ایجاد لخته خون خواهد شد. علاوه بر این‌ها، نرمال‌بودن سطح ویتامین E خون ممکن است تا حدی جلوی اثرات مضر کلسترول اضافی در بدن را نیز بگیرد.

از بهترین منابع غذایی حاوی ویتامین E می‌توان به روغن گیاهک گندم (Wheat Germ)، روغن آفتابگردان، تخمۀ آفتابگردان، بادام، فندق، بادام هندی، آووکادو، مانگو، اسفناج و غذاهای غنی‌شده با این ویتامین مانند غلات صبحانه اشاره کرد.

علاوه بر منابع غذایی، مکمل‌های این ویتامین نیز می‌توانند برای برطرف‌کردن کمبود آن استفاده شوند. این مکمل‌ها معمولاً در دوزهای مختلف به دو شکل قرص و کپسول در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *